Beschrijving | We brengen de Speed Triple naar een nog hoger niveau.
Race-spec Öhlins vering. Iconisch 1050cc driecilinder motorblok. Nieuwe, soepelere versnellingsbak. Brembo monobloc remmen en gesmede, lichtmetalen PVM velgen. Het echte werk. De essentie van de Speed Triple; bijgeslepen, verfijnd en aangescherpt tot het ultieme R niveau. Vlijmscherp op de weg en op het circuit. De directe verbinding tussen mens en machine, band en asfalt.
Niets komt in de buurt. Niet bij de Öhlins NIX30 43mm voorvork, speciaal ontwikkeld voor de nieuwe Speed Triple R. Of bij de op het circuit beproefde Pirelli Supercorsa SP’s. Het is duidelijk dat dit geen gewone motorfiets is. Ziet er uit belachelijk goed uit. Net zo goed als hij rijdt. Schitterende, gesmeed aluminium wielen verminderen het onafgeveerd gewicht met 2 kilo en bieden zo vlijmscherpe precisie. Carbon fiber radiator en de tank covers. Zwart geanodiseerd, taps toelopend stuur. De allerbeste Öhlins TTX36 achtervering, voor ultieme controle en instelbaarheid. Verkrijgbaar in zwart of wit, met een voor (her)kenners alleszeggend rood subframe. Ziet er briljant uit. Is ook briljant. De ultieme streetfighter.
Het meest iconische model van Triumph krijgt in 2012 de 'R' behandeling. De R is volgestopt met de meest begeerlijke componenten van de grootste namen in de motorindustrie. Van de allerbeste Öhlins voorvork, speciaal ontwikkeld voor de nieuwe Speed Triple R, tot de op het circuit ontwikkelde Pirelli Supercorsa SP’s. Het is direct duidelijk dat dit geen gewone motorfiets is.
De Speed Triple R maakt van Triumph's toonaangevende naked de ultieme machine, die vol zit met prachtige techniek en een geheel nieuw niveau van bestuurbaarheid en balans bereikt.
In nauwe samenwerking met de Zweedse veringguru’s van Öhlins ontwikkelden we voor de Speed Triple R de nieuwste NIX30 43mm voorvork. De TTX36 unit aan de achterzijde is ook al zo’n juweel. Om het onafgeveerde gewicht te minimaliseren, wegen de gesmede aluminium vijfspaaks lichtgewicht wielen van PVM maat liefst 1,7 kg minder dan die op de standaard machine. Dit zorgt voor een nog preciezer en wendbaarder stuurgedrag. De remmen van de Speed Triple R zijn de radiaal geplaatste monoblock vierzuiger remklauwen van Brembo, het toonaangevende merk in de MotoGP. Het uitschakelbare, elektronische Triumph ABS is beschikbaar als optie. De nieuwe combinatie van remmen en wielen zorgt voor een stijging van maar liefst 5% van de remkracht ten opzichte van de standaard Speed Triple.
Zoals altijd bij een Triumph 'R' model, wordt ook deze R geleverd met toegevoegde accenten, die zo dat extra vleugje kwaliteit uitstralen. Kleurmogelijkheden zijn stijlvol metallic Phantom Black of Crystal White. Daarnaast barst de R van de subtiele details. Het taps toelopende, zwart lichtmetalen stuur met R-aanduiding, de carbon fiber radiatorcover, het carbon spatbord en tankcover, de unieke graphics en een rood subframe onderscheiden de Speed Triple R discreet voor de èchte kenners.
Zoals je mag verwachten is de Speed Triple R uitgerust met een zeer uitgebreid digitaal pakket naast de grote analoge toerenteller, zoals programmeerbare schakellichten, digitale snelheidsmeter, laptimer, brandstofmeter en een boordcomputer met veel parameters. Een startonderbreker met gecodeerde sleutel is standaard aanwezig. Verder is een breed scala aan Original Accessories van Triumph zelf beschikbaar, zoals stijlvolle flyscreens, een “bellypan” onderkuip, zadelkappen en diverse beveiligings en bagage-oplossingen. De slip-on uitlaatdempers en drie-in-een 'low boy' uitlaat, die in samenwerking met Arrow Special Parts voor de Speed Triple werden ontwikkeld, zijn ook beschikbaar voor de nieuwe Speed Triple R.
De Speed Triple R levert de meest intense en boeiendste beleving van een naked Triumph ooit; een ijzeren vuist verpakt in een fluwelen handschoen. |