Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
16-04-2025
De nieuwe BMW R 1300 R

De nieuwe BMW R 1300 R: een nieuwe dynamische roadster met boxermotor is zowel technisch als visueel merkbaar sportiever, met dynamische styling voor een agressief, atletisch ontwerp. Leverbaar in vier aantrekkelijke uitrustingsvarianten.
Het doel achter de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 1300 R was om zowel een visuele als technische verbetering van de dynamische roadster met boxermotor te bereiken. Naast het agressievere, sportievere ontwerp, zorgen uitrustingskenmerken zoals de Performance variant – inclusief een sportvering, korte handgrepen, gefreesde en verstelbare voetsteunen, DTC, buddyseat sport, motorspoiler en sportbanden – ervoor dat klanten het dynamische potentieel van de motorfiets nog verder kunnen verhogen. Tegelijkertijd blijft de BMW R 1300 R een capabele metgezel voor dagelijks gebruik en toertochten, en met opties zoals verwarmbare buddyseat, Riding Assistant, een hogere voorruit en een verscheidenheid aan bagagemogelijkheden kan de motorfiets perfect worden afgestemd op individuele behoeften van dit type.

In de basis wordt de BMW R 1300 R aangeboden in Snapper Rocks metallic, met aanvullende varianten waaronder de Exclusive variant in Racing blue metallic, de sportieve Performance variant in Lightwhite uni, en de Exclusive Option 719 Kilauea in Blackstorm metallic.

Marktintroductie van de BMW R 1300 R
De nieuwe BMW R 1300 R zal deze zomer bij de BMW Motorrad dealers staan met een consumentenadviesprijs vanaf € 19.690,-.



Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier als tourcomfort.
De ontwikkelaars van BMW Motorrad streefden ernaar om de nieuwe BMW R 1300 R aanzienlijk dynamischer en sportiever te maken dan zijn voorganger – een doel dat de nieuwe dynamische roadster met boxermotor niet alleen vervult op het gebied van ontwerp, motor en chassis: er werd ook veel belang gehecht aan ergonomie, met een focus op het creëren van een sportievere, actievere rijpositie.

De ergonomische driehoek is gevormd door stuur, voetsteunen en zadel op de nieuwe BMW R 1300 R ontworpen om de rijder merkbaar verder naar voren over het voorwiel te positioneren dankzij licht naar achteren geplaatste voetsteunen en vlakkere stuur. Dit resulteert in een verbeterde response aan de voorzijde, vooral tijdens sportief rijden, en daardoor een nog betere controleerbaarheid. Tegelijkertijd maakt de sportieve zitpositie nog steeds ontspannen toeren en cruisen mogelijk, zelfs met een passagier. Als optie zijn er ook Comfort-sturen beschikbaar.

Een scala aan zadelvarianten zorgt voor een optimale zithoogte, terwijl een nieuw ontwikkeld bagagesysteem met geëlektrificeerde koffers en een slimme tanktas de motorfiets ideaal maakt voor comfortabele toertochten en vakantieritten.
Al vele jaren genieten de roadsters met boxermotor van BMW Motorrad een uitstekende reputatie, vooral onder vrouwelijke klanten en herstarters. Dit is te danken aan hun goede toegankelijkheid en lage zithoogte. Daarom werd bij de ontwikkeling van de nieuwe
R 1300 R opnieuw bijzonder veel aandacht besteed aan het bereiken van een zithoogte van ruim onder de 790 mm. Naast de standaard buddyseat zijn er verschillende andere buddyseats beschikbaar als individuele optionele uitrusting af fabriek.

Voor toertochten en vakantieritten kan de nieuwe BMW R 1300 R worden uitgerust met een nieuw ontwikkeld koffersysteem en kofferhouders uit het Originele BMW Motorrad Accessoires assortiment, of met voorbereiding voor het bagagesysteem als optionele uitrusting af fabriek. De koffers hebben een capaciteit van respectievelijk 26 en 29 liter. Beide zijn geëlektrificeerd en kunnen worden ontgrendeld met het centrale vergrendelingssysteem. Ze zijn ook beide voorzien van interieurverlichting, en de linker koffer bevat een USB-C oplaadpoort. De tanktas is ook nieuw. Voor het eerst is deze volledig riemloos en wordt hij aan de motorfiets bevestigd via een tankring.

Robuuste boxermotor met topcijfers voor vermogen en koppel, samen met geoptimaliseerde looprust en efficiëntie.
De boxermotor in de nieuwe BMW R 1300 R heeft een cilinderinhoud van exact 1.300 cc, terwijl de verhouding tussen boring en slag 106,5 tot 73 mm is (voorganger: 102,5 tot 76 mm). Deze toename in cilinderinhoud komt voort uit een vergrote cilinderboring en een nieuwe krukas met verminderde slag. Het vermogen bedraagt 107 kW (145 pk) (voorganger: 100 kW (136 pk)), nog steeds bij 7.750 tpm, en ontwikkelt een maximaal koppel van 149 Nm bij 6.500 tpm (voorganger: 143 Nm bij 6.250 tpm), waardoor het veruit de krachtigste seriematig geproduceerde BMW boxermotor tot nu toe is. Het maximale toerental is 9.000 tpm.

Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waardoor de motorfiets zich ideaal kan aanpassen aan alle wegomstandigheden. Riding Modes Pro met de extra modi "Dynamic" en "Dynamic Pro", samen met rijmodusvoorkeuze als optionele uitrusting af fabriek. Motorremkoppelregeling (MSR) als standaard.
In zijn standaarduitvoering heeft de nieuwe R 1300 R drie rijmodi om de individuele voorkeuren van de berijder aan te passen. De rijmodi "Rain" en "Road" maken het mogelijk om de rij-eigenschappen aan te passen aan de meeste wegomstandigheden. De rijmodus "Eco" maakt het ook mogelijk om de innovatieve BMW ShiftCam-technologie voornamelijk zo te gebruiken dat het maximale rijbereik met één tank brandstof kan worden bereikt. De nieuwe R 1300 R kan af fabriek worden uitgerust met het de optie "Riding Modes Pro": dit omvat onder andere de extra rijmodi "Dynamic" en "Dynamic Pro". Met de rijmodus voorselectie kan de rijder met de rijmodusknop een individuele selectie maken. Op deze manier kan een voorkeurs- en gemakkelijk beheersbaar aantal rijmodi worden geconfigureerd en geselecteerd tijdens het rijden.

De motorremkoppelregeling (MSR) zit standaard op de nieuwe BMW R 1300 R. Dit kan worden gebruikt om op een veilige manier onstabiele rijomstandigheden te vermijden die kunnen optreden tijdens het uitrollen of terugschakelen door overmatige remslip op het achterwiel. In deze gevallen opent MSR onmiddellijk de gaskleppen zodanig dat het remkoppel wordt gelijkgesteld en de motorfiets stabiliseert.
 



Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
Met de Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden gemakkelijker en comfortabeler te maken. Trouw aan het motto "Simplify your Ride", zorgt geautomatiseerde koppeling en schakelen ervoor dat de rijervaring nog meer centraal staat – zonder afbreuk te doen aan de dynamiek van het schakelproces.

Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatwerk hoofdframe van staal en achterframe van aluminium.
Het chassis van de nieuwe BMW R 1300 R is volledig opnieuw ontworpen. Het middelpunt is het nieuwe plaatwerk hoofdframe van staal, dat naast aanzienlijke optimalisatie van de inbouwruimte voor een nog compactere verpakking ook hogere niveaus van stijfheid biedt dan het vorige model. Tijdens het herontwerp is ook het achterframe opnieuw aangepakt. In plaats van de vorige buisvormige staalconstructie, heeft de nieuwe R 1300 R nu een achterframe van gegoten aluminium.

In combinatie met een aandrijfeenheid die nu veel compacter is, heeft het nieuwe ontwerp van het chassis een aanzienlijke concentratie van massa richting het algehele zwaartepunt bereikt, wat zich vertaalt in merkbare voordelen in de handling. Tegelijkertijd is de nieuwe
R 1300 R nog preciezer en stabieler bij het remmen, vereist merkbaar minder inspanning om te rijden, en biedt een nog bevredigender nauwkeurige respons van de ophangingselementen.

Nieuwe upside-down telescoopvork en herziene EVO Paralever II achterwielophanging voor nog grotere precisie in de handling. Nieuwe wielen meer dan 1,4 kg lichter.
In de nieuwe BMW R 1300 R wordt de voorwielgeleiding verzorgd door een nieuwe upside-down telescoopvork met een binnendiameter van 47 mm. De achterwielgeleiding van de nieuwe
R 1300 R is ook opnieuw ontworpen. Het kenmerk van de Evo Paralever II is een aanzienlijk stijvere verbinding via de ophanging in het frame en een doorlopende swingarm met snelwisselas.

De nieuwe R 1300 R beschikt ook over nieuwe 17 inch aluminium gegoten wielen met holle spaakontwerp. Alles bij elkaar wegen ze zo’n 1,4 kg minder dan de bestaande wielen. De verminderde roterende massa resulteert zowel in verbeterde acceleratie en remrespons als in geoptimaliseerde handlingseigenschappen.

's Werelds eerste serieproductie motorfiets telescoopvork met verstelbare veerconstante.
Met zijn dynamische aanpassing van de demping en verstelbare veervoorspanning aan de achterzijde, biedt de standaard elektronische Dynamic ESA zelf al een hoog niveau van rijveiligheid en rijplezier op een breed scala aan terreinen.

De elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nu een stap verder en combineert de dynamische aanpassing van de voor- en achterdemping met een overeenkomstige aanpassing van de veerconstante ("veerstijfheid") – afhankelijk van de geselecteerde rijmodus, rijomstandigheden en manoeuvres. Dit maakt de nieuwe BMW R 1300 R de eerste serieproductie motorfiets met een upside-down telescoopvork die aanpassing van de veerconstante mogelijk maakt. Automatische laadcompensatie wordt verzorgd door de verstelbare veervoorspanning. Met DSA profiteert de berijder van nog verfijndere handling en verhoogde hellingsvrijheid.



Een high-performance remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro is standaard. Sportrem als optie af fabriek.
De R 1300 R wordt standaard geleverd met een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vierzuiger vaste remklauwen aan de voorzijde en een enkele schijfrem met tweezuiger zwevende remklauw aan de achterzijde in combinatie met
BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R 1300 R kan worden uitgerust met het sportremsysteem als optionele uitrusting af fabriek. Naast een sportiever uiterlijk met titaniumkleurige remklauwen, biedt het een lichte verbetering in remprestaties.

Standaard volledige LED-koplamp in dynamisch achthoekig ontwerp en moderne LED-verlichting overal. Headlight Pro met adaptief bochtlicht als optionele uitrusting af fabriek.
BMW Motorrad wordt bij uitstek beschouwd als de pionier als het gaat om motorveiligheid en gerelateerde innovaties. Zodoende wordt de nieuwe R 1300 R standaard geleverd met een nieuw ontworpen LED-koplamp in een dynamische achthoekige vorm, voorzien van een kenmerkend lichticoon.

Met het optionele Adaptive Turning Light wordt het dimlicht van de standaard volledige LED-koplamp geoptimaliseerd voor bochten, afhankelijk van de hellingshoek, door extra LED-elementen te activeren. Op deze manier wordt de bocht bijna volledig verlicht omdat het licht beweegt waar de motorfiets naartoe gaat. Door het lichtpatroon te optimaliseren, zorgt het dimlicht voor een nog bredere en homogenere verlichting van de weg.

Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC) en Frontal Collision Warning (FCW) voor veilig en comfortabel motorrijden als optionele uitrusting af fabriek.
De nieuwe BMW R 1300 R kan worden uitgerust met de Riding Assistant voor nog veiliger en comfortabeler motorrijden. Dit omvat Active Cruise Control (ACC) en Frontal Collision Warning (FCW).

Voor het allereerst beschikt de navigatievoorbereiding nu over elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningsgemak als optionele uitrusting af fabriek.
Deze optionele uitrusting af fabriek maakt snelle en veilige bevestiging en bediening van een navigatiesysteem of smartphone mogelijk met behulp van een montagehouder. Voor het allereerst heeft deze houder geen sleutel meer nodig – hij ontgrendelt elektrisch voor maximaal gemak.

Optionele uitrustingen en Originele BMW Motorrad accessoires voor de nieuwe BMW R 1300 R.
Er is een breed scala aan optionele uitrustingen en accessoires voor verdere personalisatie van de nieuwe BMW R 1300 R beschikbaar gesteld.

De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 R:
  • Dynamisch, sportief ontwerp.
  • Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier als tourcomfort.
  • Vier uitrustingsvarianten: de basis uitvoering, Exclusive, Performance en Option 719 Kilauea.
  • Robuuste lucht-/oliegekoelde 2-cilinder boxermotor met 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm.
  • Een scala zitvarianten zorgt voor een optimale zithoogte, terwijl een nieuw ontwikkeld bagagesysteem met geëlektrificeerde koffers en een slimme tanktas de motorfiets ideaal maakt voor comfortabel touren en vakantietrips.
  • Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waardoor de motorfiets zich ideaal aanpast aan de wegomstandigheden.
  • Riding Modes Pro met de extra modi "Dynamic" en "Dynamic Pro", samen met rijmodusvoorselectie als optionele uitrusting af fabriek.
  • Motorremkoppelregeling (MSR) als onderdeel van de standaarduitrusting.
  • Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en handmatig of geautomatiseerd schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
  • Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstaal hoofdframe van staal en aluminium achterframe.
  • Nieuwe upside-down telescoopvork en herziene EVO Paralever II achterwielophanging voor nog grotere nauwkeurigheid in de handling.
  • Nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) als optionele uitrusting af fabriek, met dynamische aanpassing van de demping en veerconstante, en ook laadcompensatie.
  • 's Werelds eerste serieproductie motorfiets telescoopvork met verstelbare veerconstante.
  • Nieuwe wielen, die meer dan 1,4 kg lichter zijn dan de bestaande wielen
  • High-performance remsysteem in combinatie met
  • BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs in bochten.
  • Standaard full LED-koplamp in dynamisch achthoekig ontwerp en moderne LED-verlichting overal. Headlight Pro met adaptief bochtlicht als optionele uitrusting af fabriek.
  • Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC) en Front Collision Warning (FCW) voor veilig en comfortabel motorrijden als optionele uitrusting af fabriek.
  • Voor het eerst biedt de navigatievoorbereiding nu elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort als optionele uitrusting af fabriek.
  • Een breed scala aan optionele uitrustingen en Originele BMW Motorrad Accessoires.




Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: HONDA in 1944 - De historie van Honda is de geschiedenis van een man genaamd Soichiro Honda, en van zijn onuitputtelijke inspanning om motorfietsen te produceren voor de massa. Hij was een racer, een zakenman en een producent. Maar het meest was hij een dromer. Hij droomde van een betere manier om zuigerveren te produceren, richtte een bedrijf op en begon te fabriceren. Hij wilde ook een betaalbaar transportmiddel maken voor de gewone man en verwezenlijkte zijn droom met de D-type Dream in 1949. Ook hield de man van racen. Zijn bedrijf zou steeds grotere en snellere machines maken waaronder diverse vier, vijf en zescylinders waarmee onder andere de Isle of Man mee werd gewonnen. Honda Motor Company is 's werelds grootste motorfietsproducent. Honda's eerste motorfiets werd min of meer noodzakelijk geboren in de dagen voor WOII waarbij Japan het openbaar vervoer ernstig tekort schoot en de brandstof beperkt beschikbaar was. Op zoek naar een oplossing kwam meneer Honda een bulk tweetakt motorblokken tegen die niemand wilde hebben. Deze waren eigenlijk ontworpen voor aggregaten. Voor een prikkie verwisselden deze van eigenaar en meneer Honda had 500 motorblokken op voorraad.
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van

© 2000 - 2025 Motoroccasion